معرفی گل هورتانسیا یا گل ادریسی؛ نگهداری و کاشت

ادریسی یک گیاه بومی برای مناطق مختلف چین و ژاپن است و به نام علمی “Hydrangea macrophylla” معروف است. ین گیاه بصورت درختچه ای رشد می کند و تقریبا رشدی سریع دارد. هورتانسیا یا ادریسی  بصورت های مختلف گلدانی و درختچه ای مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تا سه متر نیز رشد کند. ادریسی دارای شکوفه هایی است که در رنگ های مختلف بنفش، آبی، سفید و صورتی وجود دارد. این گیاه در تابستان سبز می شود و با کاهش دما در پاییز با گلهای زیبای خود به استقبال بهار می رود.

 

هورتانسیا یکی از محبوب ترین گلهاست. این گیاه به خاطر شکوفه‌هایش که در رنگ های متفاوت وجود دارد در اندازه‌های کوچک‌تر از یک توپ بیس‌بال تا بزرگ‌تر از طالبی ،توجه همه را به خود جلب می کند. از آنجایی که آنها در زمستان برگ های خود را از دست می دهند، بهتر است آنها را بین گیاهان همیشه سبز مانند کاملیا و آزالیاهای  قرار دهید. حواستان به محل کاشت هورتانسیا باشد، زیرا مصرف آن برای حیوانات خانگی و انسان سمی است.

 

 

ویژگی های گیاه

 

ویژگی های گیاه
نام رایج هورتانسیا فرانسوی ، ادریسی
نام علمی Hydrangea macrophylla
خانواده Hydrangeaceae
نوع گیاه چند ساله
سایز گیاه تا سه متر مربع
نور خورشید ملایم
نوع خاک زهکشی شده
زمان شکوفایی تابستان, پاییز
رنگ گل صورتی, آبی, سفید
محل تولد آسیا
سمی بودن برای حیوانات، کودکان و بزرگسالان

 

مراقبت از هورتانسیا 

هورتانسیا گیاه بسیار مقاومی است که در دو نوع کلاسیک و مدرن موجود است. هورتانسیا مدرن در رنگهای سبز، سفید، صورتی، آبی و بنفش موجود است در حالی که هورتانسیا کلاسیک دوام بیشتری در گلدان ها و باغچه ها دارد. هورتانسیا ماننده هر گیاهی دوستدار مراقبت و توجه است و اگر شرایط مناسب باشد روند رشد را افزایش می دهد. بطور خلاصه این گیاه زیبا از خاک مرطوب با زهکشی خوب و آب متوسط استقبال می کند. همچنین در نور خورشید بصورت معمول و معتدل بهتر عمل می کند . در ادامه تمام فاکتور های ضروری جهت نگه داری هورتانسیا را مورد بحث قرار می دهیم.

 

 

نور گیاه هورتانسیا چه مقدار است؟

هورتانسی در آفتابی معتدل و ملایم در  دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه رشد می کند. اگر هورتانسیا بیش از حد نور مستقیم خورشید را دریافت کند، می‌سوزد و برگ‌ها در اثر قرار گرفتن بیش از  در معرض آفتاب دچار افتادگی یا زرد شدن می‌شوند.

 

خاک هورتانسیا باید چگونه باشد؟

هورتانسیاها خاک مرطوب و با زهکشی خوب را دوست دارند. این گیاهان زمانی رشد می کنند که مواد آلی مانند کود دامی یا کمپوست در خاک غنی شده باشد تا به حفظ رطوبت کمک کند و همچنین لایه بندی مواد آلی در نزدیکی پایه درختچه ها می تواند به محافظت از رشد گیاه کمک کند.

 

چند وقت یکبار به هورتانسیا آب بدهیم؟

هورتانسیا به یک برنامه آبیاری متعادل نیاز دارد، بهترین راه برای آزمایش اینکه آیا گیاه شما به آب بیشتری نیاز دارد این است که اطمینان حاصل کنید که چند اینچ بالای خاک مرطوب است. هنگام آبیاری مطمئن شوید که به آب ریشه می رسد، بنابراین اگر شرایط خشکی را تجربه می کنید، آبیاری عمیق را بدون اشباع شدن خاک ادامه بدهید.

 

دما و رطوبت گیاه هورتانسیا چگونه است؟

دمای متوسط برای هورتانسیا  بهترین است. این گیاه در مناطقی که شرایط تابستانی گرم و مرطوب را تجربه می کنند به آب بیشتری نیاز دارد. این گیاهان معمولاً مقاوم هستند، اما بستگی به نوع و گونه دارد.

 

بهترین کود برای هورتانسیا چیست؟

کمپوست ارگانیک یا کودهای متعادل به رشد هورتانسیا کمک می کند. برای بهترین نتیجه، کود را در بهار به هورتانسیاهای اضافه کنید، زیرا افزودن مواد ارگانیک در اواخر تابستان گیاه را مستعد سرمازدگی در طول خواب زمستانی می‌کند.

 

 

انواع هورتانسیا

“ستاره آبراکادابرا”: گلهای صورتی که در تابستان با ساقه های سیاه و ریشه های کم عمق شکوفا می شود.
‘Cityline Paris‘: گلهای صورتی مایل به قرمز که در برابر کپک مقاوم هستند. این گیاهان به رنگ سبز بالغ می شوند.
‘Cityline Vienna’: گلها بسته به اسیدیته خاک در انواع آبی یا صورتی شکوفا می شوند.

 

تکثیر هورتانسیا

یکی از راه های تکثیر هورتانسیا از طریق قلمه زدن است. بسته به ترجیحات خود قلمه ها را در بهار یا زمستان بگیرید.

با چند گره برگ به دنبال شاخه های ساقه اصلی باشید و از برش های تیز  برای جدا کردن نوک ساقه قوی و سالم استفاده کنید.
بیشتر برگ های شاخه ها را بردارید تا قلمه بتواند انرژی خود را به جای حفظ رشد قدیمی، روی رشد جدید متمرکز کند.
قلمه را در محلول هورمون ریشه قرار دهید.
قلمه را در خاک مرطوب و با زهکشی خوب بکارید و آن را در محلی با نور جزئی خورشید محکم کنید. بیشتر واریته ها در اواخر بهار یا اوایل تابستان کاشته می شوند.
به یاد داشته باشید که قلمه ها را به طور کامل آبیاری کنید، اما زمین را بیش از حد اشباع نکنید.

 

نحوه رشد هورتانسیا از بذر

هورتانسیا را می توانید  با استفاده از بذر های از پیش تهیه شده توسط باغ ها و شرکت های مختلف نیز به عمل آورید و یا از شکوفه های به وجود آمده جمع آوری کنید و اجازه دهید در یک کیسه کاغذی قهوه ای خشک شوند.
بذرها را با کاشت مستقیم روی زمین در خاک گلدان شروع کنید.
خاک را با زهکشی خوب اما مرطوب نگه دارید و مکان آفتابی را انتخاب کنید.
پس از حدود 14 روز، دانه ها باید برخی از علائم رشد را نشان دهند و شروع به بزرگ شدن کنند.

 

آفات و بیماری های رایج گیاهی

هورتانسیا مستعد ابتلا به بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروسی است. برخی از بیماری های قارچی شامل لکه های روی برگ، سفیدک پودری و سوختگی بوتریتیس است. پژمردگی باکتریایی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که هورتانسیا در مناطقی با دمای گرم و مرطوب و باران شدید رشد می‌کند که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه نیز شود. برخی از آفات شامل شته ها هستند که اسپری های آفت کش گیاهی می تواند به درمان آنها کمک کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *