شرایط نگهداری از آرانتیس، نحوه کاشت و معرفی ویژگی هایش

آرانتیس گلی فوق العاده زیبا و زرد رنگی  که در فصل بهار به سراغ ما می آید تا حال هوای ما را تازه کند. آرانتیس بومی زیستگاه های جنگلی اروپای غربی است و به طور گسترده در جاهای دیگر جهان نیز یافت می شود. آرانتیس در اولین روزهای بهار شکوفا می شود و همچنین این گل در ماه اردیبهشت بصورت خودرو در ایران رشد می کند. آرانتیس با گل‌های فنجانی طلایی و برگ‌هایی که درست زیر سر گل رشد می‌کنند، زیبایی عجیبی دارد که ارتفاع آن تا ۱۶ سانتی متر می رسد. در این مقاله به بررسی بیشتر این گل خواهیم پرداخت.

 

نام رایج آرانتیس
نام علمی Eranthis hyemalis
خانواده Ranunculaceae
نوع گیاه چند ساله
سایز بالغ تا ۱۶ سانتی متر
آفتاب جزئی
فصل گلدهی بهار
رنگ زرد
سمی برای کودکان و حیوانات

 

نگه داری از گل آرانتیس

مانند سایر شکوفه های بهاری ، لاله و سمبل، این گیاهان ظریف به جای پیاز، از غده ها رشد می کنند. غده‌ها مواد مغذی را برای گیاه ذخیره می‌کنند و به آرانتیس این امکان را  می‌دهند تا به خواب زمستانی رفته و در زمستان‌های سخت زنده بماند. شما باید غده های آرانتیس را با فاصله حدود ۱۵ سانتی متر و عمق ۱۰ سانتی متر بکارید تا از آنها در برابر دمای زمستان محافظت کنید. مانند سایر پیازهای بهاره، آرانتیس ها را در پاییز بکارید تا آنها را برای فصل رشد بعدی آماده کنید.

آرانتیس معمولا به راحتی رشد می کند و پس از کاشت نیاز به نگهداری کمی دارد. این عملاً عاری از آفات و بیماری، مقاوم در برابر گوزن است و می تواند سطوح مختلف نور را تحمل کند. پس از استقرار، آرانتیس ممکن است به مرور زمان بذر دهد و روند رشد خود را بهتر طی کند.

 

آنبوهی از گلهای آرانتیس

 

نور آرانتیس باید چگونه باشد؟

آکرانتیس می تواند طیف وسیعی از شرایط نوری، از سایه جزئی تا آفتاب کامل را تحمل کند. با این حال، رشد در مکانی که حداقل پنج تا شش ساعت نور مستقیم خورشید را در روز دریافت می کند از شدیدترین  شرایط رشد خواهد بود.

 

خاک مناسب برای آرانتیس چیست؟

این گیاه انعطاف پذیر بیشتر انواع خاک را تحمل می کند اما در خاک های قلیایی بهترین رشد را دارد. آرانتیس بومی زیستگاه‌های جنگلی با خاک‌های مرطوب و با زهکشی خوب و سرشار از مواد آلی هستند. کاشت آرانتیس در خاک نسبتاً حاصلخیز و غنی از هوموس به تقلید زیستگاه طبیعی آن کمک می کند.

 

آبدهی گیاه آرانتیس

آکونیت های زمستانی نیاز به رطوبت ثابت در تمام طول سال دارند. در دوره های مخصوصا گرم و خشک، آکونیت های زمستانی ممکن است نیاز به آبیاری تکمیلی داشته باشند. با این حال، در اکثر موارد، تا زمانی که در خاک مناسب کاشته شود، آکونیت زمستانه نیازی به آبیاری منظم ندارد.

 

دما و رطوبت آرانتیس باید چگونه باشد؟

گل‌های آزانتیس به تغییرات دما حساس هستند و در هوای گرم و آفتابی بهترین گلدهی را دارند و در هوای سرد و ابری بسته می‌شوند. با این حال، آرانتیس برای رشد و شکوفه دادن به هوای گرم بهار و تابستان نیاز دارد و همچنین این گیاه می تواند طیف وسیعی از رطوبت را تحمل کند.

 

چه کودی برای آرانتیس مناسب است؟

گیاهان آرانتیس نیازی به کوددهی منظم ندارند. بهترین راه برای حمایت از رشد سالم، اصلاح خاک با کمپوست یا کود در هر بهار است تا گیاهان را با مواد مغذی سالانه تامین کند.

 

 

انواع آرانتیس یا آکونیت های زمستانی

Eranthis hyemalis
Eranthis pinnatifida
Eranthis cilicica
Eranthis tubergenii

هرس آرانتیس چگونه است؟

آکونیت های زمستانی بسیار کم نگهداری هستند و نیازی به هرس ندارند. می توانید برگ های خشک شده و مرده را جدا کنید، اما فراتر نروید و گیاه را به حال خود رها کنید.

 

تکثیر آرانتیس زمستانه

آرانتیس زمستانه به راحتی از طریق تقسیم قابل تکثیر است. در این قسمت نحوه تکثیر آکونیت زمستانی آمده است:

با استفاده از بیل، گیاه را بعد از گلدهی تقسیم کنید.
برگ های مرده را بردارید.
غده ها را به توده های جدید تقسیم کنید.
می توانید غده ها را قبل از کاشت خیس کنید.
فوراً آنها را در مکانی مناسب، به عمق بیش از 4 اینچ، دوباره بکارید.

 

نحوه رشد آرانتیس از بذر

بستر را با حذف برگ ها و علف های هرز برای رشد آرانتیس آماده کنید. می توانید قبل از پراکندگی بذرها و پوشاندن حدود 1 اینچ خاک، کمپوست به خاک اضافه کنید و بهتر است در اواخر پاییز یا اوایل زمستان کاشته شوند.

 

 

زمستان گذرانی

این گیاه هوای سرد و یخبندان را تحمل می کند و در طول زمستان نباید گیاه را به داخل خانه منتقل کنید، اما در هنگام برف فوق العاده سنگین، می توانید برای محافظت بیشتر، گیاه را به آرامی با برزنت یا پتوی بپوشانید.

 

چگونه آرانتیس را شکوفا کنیم

آرانتیس در اوایل بهار شروع به شکوفه دادن می کنند و گل های فنجانی شکل و زرد رنگی می دهند که با شاخه های سبز قاب شده اند. هر گل شامل شش گلبرگ با پرچم ها و مادگی های فراوان است. برگ ها به لوب ها تقسیم می شوند و گل ها به سمت بالا رشد می کنند. گل‌های زرد پس از شکوفه‌دهی چند روز دوام می‌آورند و پس از آن برگ‌ ها سبز ظاهر می‌شوند و آزانتیس را به فرشی از شاخ و برگ سبز برای باقی‌مانده سال تبدیل می‌کنند. فصل گلدهی معمولاً دو هفته است. علاوه بر اطمینان از رطوبت مداوم خاک و نور روشن خورشید، نیازی به اقدامی برای تقویت گلدهی نیست.

 

مشکلات رایج با آرانتیس

در حالی که این گیاهان در برابر آفات و بیماری ها مقاوم هستند، در صورت مراقبت نادرست ممکن است گاهی از قارچ رنج ببرند. آرانتیس ها گلهای  فوق‌العاده راحتی هستند و پس از ایجاد، باید به حال خود رها شوند.

 

آرانتیس در یک جنگل

 

سوالات پر تکرار

 

جایگزینی مناسب برای آرانتیس چیست؟

اگر به دنبال اضافه کردن یک گل زرد پر جنب و جوش برای باغ خود هستید، گل اطلسی زرد ممکن است گزینه خوبی باشد.

 

آیا می توانم آرانتیس را در داخل خانه پرورش دهم؟

در حالی که آرانتیس کاشت در فضای باز را ترجیح می‌دهند، شما می‌توانید آنها را در داخل خانه پرورش دهید تا زمانی که بتوانید شرایط فضای باز را  تقلید کنید. فراهم کردن  آفتاب کامل و درخشان برای رشد آرانتیس ضروری است.

 

آیا آکونیت های زمستانی مهاجم هستند؟

آرانتیس به عنوان گیاهی تهاجمی طبقه‌بندی نمی‌شوند، اما تمایلات بازتولید بی‌رویه آن‌ها می‌تواند منجر به گلهای  ناخواسته بالقوه در باغ شما در صورت عدم مراقبت شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *