معرفی گل زیبای آماریلیس و دانستنی های آن

اگرچه آماریلیس را می توان در هر مرحله از رشد خریداری کرد، اما برای بسیاری، لذت واقعی پرورش گل از یک پیاز است. آماریلیس ها حدود 8 تا 10 هفته پس از کاشت شکوفا می شوند، بنابراین اگر می خواهید به موقع برای کریسمس گل دهند، آنها را در پاییز آماده کنید! شکوفه دادن این پیازهای بزرگ آسان است و حتی یک تازه کار می تواند انتظار موفقیت داشته باشد.

درباره آماریلیس

مانند گل نرگس یا لاله، گیاه آماریلیس از یک پیاز شروع می شود – اغلب به عنوان بخشی از کیت حاوی پیاز، یک گلدان سنگین و مقداری محیط رشد (در حالت ایده آل، یک مخلوط کاشت استریل و بدون خاک) فروخته می شود. آنها به طور طبیعی پیازهایی هستند که بهار شکوفه می دهند و در نقطه ای بین اواخر زمستان و اواسط بهار (فوریه تا آوریل در نیمکره شمالی) گل تولید می کنند. با این حال، آماریلیس ها معمولاً مجبور می شوند زودتر در زمستان و در زمان تعطیلات زمستانی شکوفا شوند.
پس از از بین رفتن گل‌ها، برگ‌های بزرگ گیاه نور خورشید را تا پایان فصل بهار و تابستان جذب می‌کنند و انرژی لازم برای شکوفه‌دهی مجدد در بهار آینده را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. با فرا رسیدن پاییز، برگ‌ها از بین می‌روند و پیاز تا اواخر زمستان که فرآیند شکوفه‌دهی دوباره آغاز می‌شود، خاموش می‌شود.

 

 

آماریلیس… یا نه؟

از لحاظ تاریخی، در مورد نام این گیاه سردرگمی هایی وجود داشته است. اکثر گونه های آماریلیس که امروزه رشد می کنند، هیبرید هستند و “آماریلیس واقعی” نیستند. آنها در عوض بخشی از جنس Hippeastrum هستند که بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی، از برزیل تا آند هستند. آماریلیس واقعی – اعضایی از جنس آماریلیس – بومی آفریقای جنوبی است و به عنوان نیلوفرهای بلادونا نیز شناخته می شود (با وجود اینکه نیلوفرهای واقعی نیستند). همانطور که گفته شد، هر دو Hippeastrum و Amaryllis بخشی از خانواده آماریلیس هستند، بنابراین همه آنها به نوعی آماریلیس هستند!
نام “آماریلیس” از کلمه یونانی amarysso گرفته شده است که به معنای “درخشش” است.

 

نحوه کاشت پیاز آماریلیس

اگر نمی توانید فوراً پیاز ها بعد از را در گلدان قرار دهید، آن را در مکانی خنک، خشک و تاریک قرار دهید تا زمانی که بتوانید.
پیازهای آماریلیس اگر در یک گلدان خیلی بزرگ باشند ممکن است شکوفا نشوند.  هر طرف پیاز نباید بیش از 1 اینچ فضا وجود داشته باشد و 1/3 پیاز باید بالای خط خاک باشد.
از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید.
قبل از کاشت، ریشه های پیاز را چند ساعت در آب ولرم خیس کنید.
یک لایه خاک در کف گلدان قرار دهید و پیاز را طوری قرار دهید که قسمت بالایی آن از لبه گلدان بالا بیاید. خاک را در اطراف لبه محکم کنید و یک سوم بالای پیاز را در معرض دید قرار دهید. اگر خیلی عمیق کاشته شود، پیاز ممکن است پوسیده شود.
گلدان را در یک نقطه روشن و آب قرار دهید، اما مراقب آبیاری بیش از حد باشید. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود.
انتظار شکوفه های زیبا و سوسن مانند را در 6 تا 8 هفته داشته باشید.

 

 

آموزش نگه داری از آماریلیس

آماریلیس را در یک اتاق روشن اما بدور از نور خورشید قرار دهید .گیاهان آماریلیس دماهای بین 60 تا 70 درجه فارنهایت (5/15 تا 21 درجه سانتی گراد) را دوست دارند. آنها را در کنار پنجره ها یخ زده و رادیاتورهای خشک کن دور نگه دارید.کم آبیاری کنید و فقط زمانی آبیاری کنید که سطح بالای مخلوط گلدان خشک شده باشد، مراقب باشید که آب به ساقه پیاز نرسد.برای تقویت گلدهی، از کود گیاهان آپارتمانی با محتوای فسفر بالا استفاده کنید.
هنگامی که ساقه گل ظاهر شد، آماریلیس را به نور خورشید روشن تر منتقل کنید. برای روشنایی یکنواخت و جلوگیری از خم شدن گلدان را هر چند روز یکبار بچرخانید.اگر ساقه شروع به خم شدن کرد، یک پایه را در کنار آن قرار دهید و مراقب باشید که مزاحم شکوفه نشود . گل‌های آماریلیس معمولاً سنگین‌تر هستند، بنابراین به‌طور پیشگیرانه در این گل نقش داشته باشید. هنگامی که آماریلیس شما شکوفا شد، می توانید آن را به مکان خنک تری و دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید تا شکوفه ها ماندگاری بیشتری داشته باشند.

 

گونه های مختلف

لیبرتی“: گلبرگ های قرمز رنگ و مخملی بر روی ساقه های 20 اینچی
“غبار ستاره ای“: گل های قرمز بزرگ که به رنگ سفید محو می شوند
«سامبا»: گل‌های قرمز و سفید با گلبرگ‌های داخلی ژولیده
«سوزان» (همچنین به نام «دلخوش هلندی»): شکوفه های صورتی مایل به گلگون با گلوی سبز

 

حقایق جالب

ویکتوریایی ها به دلیل قد و استحکام، آماریلیس را با قدرت و اراده مرتبط می دانستند.
بسیاری از گونه های آماریلیس متعلق به جنس Hippeastrum و بومی آمریکای جنوبی هستند.

 

بیماری ها

هنگامی که به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می کند، بازرسی دقیق هنگام خرید پیاز و مراقبت مناسب از بیشتر آفات حشرات و همچنین بیماری ها جلوگیری می کند.

 

مطالب دیگر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *